
-Wie ben je eigenlijk?
Ik ben Manolo Barten ben, een co-productie van Ronald Barten en Martha Gerritse in 1969, vestigingsdatum 22-07-1970, te Amsterdam. Thans gevestigd in Amstelveen. Broer van het liefste broertje ooit: Ramon Barten. Oom van Lucy en Yoel. Eigenaar van CineMjuze Videoproducties. Tevens schilderaar in ruste.
-Dit kunnen mijn kinderen ook!
Dat is niet echt een vraag, maar, jazeker dit kunnen alle kinderen. Ik heb vaak kinderen op kantoor gehad en die hebben hele mooie dingen gemaakt en vooral plezier gehad. Net als ik.
-Waarom ben je gaan schilderen?
Na een bezoek aan het Stedelijk Museum in 1997 met mijn vriend Peter Oosterveld. Ik vond het zeer vreemd allemaal en dacht dat als ik kinderen had gehad, zij dit ook konden. Ik heb geen kinderen, dus toen ben ik het zelf maar gaan doen.
-Ben je een kunstenaar?
Nee. Dat zou een contradictio in terminis zijn.
-Wie zijn jouw voorbeelden?
Jackson Pollock, uiteraard. Appel, uitgezonderd zijn Cobra tijd. Van Gogh, laatste paar maanden. Rothco, hoewel ik daar niets mee heb.
En Jan Cremer, natuurlijk. We hebben allebei ongeveer hetzelfde aantal meesterwerken gemaakt. En ik heb een keer naast een echte Jan Cremer gehangen!
-Waar ben je het meest trost op?
Dat ik van alle verkochte schilderijen, maar 1 schilderij ooit retour heb gekregen.
-Wat kosten jouw schilderijen?
Tussen de 250 en 15.000 euro.
-Ben je vaak depressief wanneer je gaat schilderen?
Nee, nooit. Waarom vraagt iedereen dat steeds? Ze zijn toch vrolijk?
-Wij stellen hier de vragen, ok?
Ok!
-Hoeveel schilderijen heb je in je leven gemaakt?
Ik heb er nu 286 gedocumenteerd/gedigitaliseerd, ik denk iets van 350.
-Hoeveel meesterwerken vind je zelf dat je gemaakt heb?
Zo tussen de 50 en 100 denk ik.
-Wat vind je zelf eigenlijk van je schilderijen?
Ik ben vaak behoorlijk tevreden met het resultaat.
-Wat vind je zelf het beste schilderij?
Zonder enige twijfel “De Aal”, met mijn vader en broertje in het zwembad.
-Leid je wel eens aan zelfoverschatting?
Nee, nooit, maar vaak wel inderdaad.
-Hoe lang ben je gemiddeld met een schilderij bezig?
30 minuten. Ik zeg meestal dat ik er dagen mee bezig ben. Idee bedenken, schetsen maken, studies doen van de objecten, script maken, shot list maken, eerste opzet maken, uitvegen, opnieuw beginnen, bijwerken en dan uiteindelijk finetunen, kleurcorrectie, sounddesign, compositie nog iets aanpassen, uitsnijden, inlijsten, ophangen etc..
-Het feit dat je je eigen virtuele museums maakt, is dat omdat er verder geen interesse is van de reguliere musea?
Ja.
-Wat is jouw schilder adagium?
“Het eindigt altijd met een schilderij.”
En: “Een dag niet geschilderd, bespaart ongeveer 250 euro”.
-Waarom ben je gestopt met schilderen?
Ik moest mijn kantoor, waar ik ook schilderde voorbereiden op verhuizing, ivm de kosten, dus leek dat me een mooi moment om te stoppen. Ik was er ook wel klaar mee, dus dat trof.
-Vind je het niet een beetje verdrietig dat je zelf al deze vragen hebt bedacht.
Heel erg zelfs, ja. Maar het leek toen een goed idee.